maandag 26 mei 2014

The Truth is in Your Heart




Dit is een van de creaties uit de Wondere Wereld. Deze heet "The Truth is in Your Heart".

Ik maak ze met allerlei foto's, veel bloemen, maar ook bladeren en stenen gebruik ik graag. De titel komt altijd pas als het helemaal af is. Dan speelt er ineens een zin door mijn hoofd, of een regel uit een lied. Die wijst me op de titel die bij de creatie hoort.

Een proces dat elke keer weer anders is
Het ontstaan van de Wondere Wereld Creaties is een proces dat elke keer anders is. Van tevoren weet ik nooit wat er uit gaat komen. Ik stapel de foto's in lagen op elkaar, verweef ze met elkaar, laat ze in elkaar overvloeien, net zolang tot er een heel nieuw geheel ontstaat. De creaties zijn kwetsbaar en tegelijkertijd boordevol energie.Daar is deze geen uitzondering op.
Het liefst vertel ik er verder zo min mogelijk over. Het is net als bij heel mooie muziek. Je wordt ontroerd door de klanken, geraakt door de tekst. Het is een gevoel, dat kun je niet omschrijven. Als de schrijver uitlegt waar het over gaat, zal het meestal voor altijd alleen die betekenis houden. Het schuift jouw eigen beleving een beetje opzij. Zo zou het ook kunnen zijn bij de creaties, als ik ze uit ga leggen, en dat vind ik jammer. Ik wil dat de creatie van jou wordt, dat jij weet welk gevoel er bij hoort, dat je er zelf, op jouw manier van kunt genieten.

Ontdekkingsreis
Over dat ontdekken wil ik hier nog wel iets zeggen. Doe het eens zoals wanneer je naar van die mooie witte stapelwolken kijkt. Eerst zijn het alleen wolken, en pas als je wat langer kijkt, of wanneer je als het ware door je oogharen kijkt, dan zie je er ineens iets in.
Of misschien zie je er niks in, maar krijg je een bepaald gevoel bij. Ik weet dat sommige mensen even helemaal stil worden, dat ze tot rust komen door er naar te kijken.

Wat het ook is, elke creatie betekent voor iedereen iets anders. En het is wat jij vindt dat het is. Niemand anders kan je dat vertellen. Ook ik niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten